top of page

Praesentia takes the limit of composition to a new stage that adds the limit of light to the limit of formal representation. Taking us to the limit of light we are reminded of a very basic principle: we are practically blind creatures (Bressoan). We can only percieve a smallest range of the electromagnetic waveform (around 380nm -740nm)

The work is based on extreme underexposure and high contrast key, where only a small detail is illuminated.

It also questions the gravitational conventions of the representation, and transforms the space into a free field of navigation, in the suprematist style.

The project lasted almost four years and was carried out in the Algerian desert, Peru, Greece, Germany, Spain or France, among others.

Tanizaki's eulogy of the shadow was very present for concerning the idea of threshold between light and shadow,  and the work of Bill Viola was a strong reference about the truth beneath the inmediate surface of the image.

Finally I was also driven by Deleuze's statement that the gaze is more attentive when perception fails.

//

Praesentia lleva a un nuevo límite la representación formal. En este caso no solo se trabaja con el límite de la composición y de lo figurativo, sino con el límite de la luz; y nos recuerda, en palabras de Bressoan, que somos criaturas prácticamente ciegas. 
Un trabajo fundamentado en ocasiones en la subexposición, pero fundamentalmente en una clave de contraste muy alto, donde solo un pequeño detalle está iluminado. 

A su vez, praesentia cuestiona las convenciones gravitacionales de la re- presentación, y transforma el espacio espaciado en campo libre de navegación, al estilo suprematista.

 El proyecto duró casi cuatro años y está realizado en el Sahara argelino, Perú, Grecia, Alemania, España o Francia entre otros.
El elogio de la sombra de Tanizaki o el trabajo de Bill VIola siempre estuvieron presentes como referente, así como la afirmación de Deleuze de que la mirada es más atenta cuando la percepción falla. 

EFTIPHE12.png
bottom of page