top of page

Places without space is just a dream. Where it all began. All of my work is determined by the way the architecture was and is constructed in my dreams.  I used to try to explain to my friends and say it was like “where the concrete and the sky merge undifferentiated”.

This images have been following me in my dreams since I can recall. They were empty, spacious, i felt I could breath inside those architectures very unlike the real cities I was inhabiting.

This question made me start to think about space and image, the architecture of the image itself: What is an image? where does it start? where does it  end? how much can i take away before it disappears complety? or better yet, how much can take away to be able to breath inside it?

In my research to understand this process I stumbled upon the necessary work of Kazimir Malevich who helped mi understand I was looking for the grade cero of photography, the frames of Michelangelo Antonioni who led me to Japanese classical cinema and therefore japanese Ukiyo-e, and so forth. All together, they helped me understand I was traying to change framing, which meant to enclose something, fo spacing, organizing things in the two-dimensional space of the photography to create space in an image. In spanish it would be to shift encuadrar for espaciar, to give space. Do you breath here?

//

 

 

 

Lugares sin Espacio es un proyecto es un ejercicio de despoje, de desaturación formal. Siguiendo una línea similar a los procesos realizados por Kazimir Malevich para llegar al grado de la pintura; el proceso de estas fotografías fue eliminar al máximo todos los referentes figurativos hasta llegar al límite de lo que se podría considerar una fotografía – en el sentido ya clásico de documento o evidencia de lo real -, antes de que pasara a la abstracción pura del blanco. 

Inspirada por las composiciones del Ukiyo-e japonés del periodo Edo, el fondo deja de ser fondo para convertirse en el sujeto principal de la composición. 

Para esto se utilizó una estrategia poco utilizada en 2006 (fecha de la que data la serie) que sustituye el concepto de encuadrar por una estrategia definida por la autora como espaciar (término que estudia y re-acuña en su tesis doctoral, tomando prestado y reconfigurando las investigaciones de Kosme de Barañano, inspirada indudablemente por sus años de profesora en Arquitectura.)

bottom of page